Az újra kezdés nehézségei

Minden kezdet nehéz ezért, hogy elinduljunk valahonnan, egy kis történelem.
Horgászni 1987-ben kezdtem, még ifi horgászként. Szakvizsga után mindjárt fenekezőre szereltem és bár nagy hallal soha nem dicsekedhettem, de azért mindig sikerült fognom kárászt, ami biztosította a halászlé alapot és a sült halat, s mellé a szokásos pontyot. Mindez kitartott 1996-ig, amikor megházasodtam és egyéb elfoglaltságok miatt, valahogy a horgászat háttérbe szorult. Majd elváltam és úgy döntöttem, hogy újra horgászni fogok, amihez jó indulási alap volt, hogy volt egyesületem taván évadnyitó horgászversenyt hirdetek.
Elmentem a boltba (mert, ugye a régi felszerelésemet már sehol nem találtam a szülői házban) és bevásároltam 1 bot + orsó, zsinór, szák, doboz és alap fenekező dolgok: mindez potom 25.000 Ft-ba ☺ került.
Nos másnap már indultam is versenyre, csak azt senki nem mondta (én meg nem kérdeztem), hogy a kárászok a vízből teljesen eltűntek, helyette dévérkeszegek vannak, snecik és valahol állítólag ponty is található benne.
Verseny felszerelés: 3,50 m-es SPRO 80-150 g dobósúlyú teleszkópos nehézfegyver, SPRO 50-es orsó 30-as GODZILLA zsinórral, rajta egy darab vagy 30 g-os etetőkosár csúszóra szerelve és egy 1/0-ás pontyozó horog a végén.
Nekiültem 1 kiló etetőanyaggal, bekevertem, megtömtem az etetőkosarat és be amilyen messzire csak bírtam. Jó messzire bírtam. Volt két kapásom is két dévérkeszeget fogtam mindkettő kívülről akadt. Utána semmi. Az eredményhirdetésre már nem is mertem nagyon menni. Az első helyen végzett horgász közel 5 kilót fogott. (Biztos bunda volt J)
Kudarcom nem hagyott nyugodni és neki álltam kideríteni, hogy mi okból következett be ez a beégés.
Okok: Nem megfelelő felszerelés, etetés és horgászmódszer. Ez a módszer akkor jön be, ha előtte 1 hétig etetsz, ha pihenni akarsz, vagy véletlenül megtalál egy öngyilkos jelölt hal.

Most pedig vágjunk bele abba, hogy én miként kezdtem újra, de szerintem ez ajánlható minden kezdőnek. Legelőszőr is van egy ismerősöm aki kölcsönadott nekem egy könyvet és egy pár videokazettát. Elkezdtem hát "tudományos" szemmel összeválogatni a horgászfelszerelést. Ha igénylitek leírom egyszer csak a könyv és a videokazetták címét.

Mint minden kezdőnek és újra kezdőnek tudom ajánlani a következő módszert melyek nekem eredményesek voltak és szerintem másnál is azok lesznek.

BOLTBAN

• Legelőszőr is keresni kell egy jól felszerelt boltot szakértő eladókkal (ez nagyon fontos).

• A következő felszerelés megvétele ajánlott: 1db carbon szálas spiccbot, szerintem ideális a 6 méter hosszúság. Hozzáértő bolti eladóval begumiztatni 1,2 mm gumival és létrát a végére, hogy a gumi feszessége állítható legyen a későbbi horgászatok során. (Sztori: A bolti eladó rettenetesen kedves volt velem, nagyon segítőkész. Megkérdezte, hogy milyen kategóriás botot szeretnék, én pedig tanácstalanul vonogattam a vállam. Mosolygott és bemutatta a kínálatot elővett egy 3000 Ft körüli 6 méteres spiccbotot és egy - később megvásárolt HAKUYO TANAKA 5800 carbon szálas spiccbotot - 12000 Ft értékben, majd mindkettőt széthúzta és előzékenyen a kezembe adta, hogy nézem meg a botok gerincességét. Majd ezután otthagyott és elment kiszolgálni az éppen akkor betérő vevőt. Én ott álldogáltam kezemben a kihúzott két bottal és a 3000 Ft-os bot egyre jobban húzta a kezem, egyre nehezebbnek tűnt kb. 15 percet (nekem legalábbis ennyinek tűnt) állhattam így mikor a vásárló erők elfogytak és az eladó ismét rám ért. Ekkor megkérdezte, hogy sikerült-e döntenem, hát sikerült J. A gumizás még kb. 2000 Ft volt. A boltban vásárolni kellett még egy tekercs 0,14 mm-es zsinórt főzsinórnak. Ha tényleg kezdő vagy akkor venni kell még egy csomag előrekötött 14-es horgot, mely 12-es előkére van kötve. Valamint a meghorgászandó területnek megfelelő úszót. Én a Tisza tavon horgászom, mint olyan állóvíz, ezért ajánlott a bányatavakra és egyéb mesterséges és természetes tavakhoz az EXNER-nek egy 1,5 g-os úszója (kék színű). Van két színű antennával, az időjárás a fényviszonyok és a vízszíne miatt érdemes mindkettőből vásárolni 1-1 darabot és amelyik jobban látszik azt használni - sajnos nincs ráírva a neve úgyhogy marad a bolti eladó hozzáértése - ebből vegyetek, próbáltam más úszókat is, de azok nem jöttek be nekem. Na jó, a méregdrága versenyúszókat nem próbáltam, de ezen a szinten nincs is rá szükség és véleményem szerint könnyebb úszóra sem, azok leginkább rakósbothoz valók.

• Megvételre ajánlott még egy 3 méteres száknyél amit a versenyzők is használnak, mely teleszkópos célszerűségből, főleg ugyanis ha szákolsz akkor a másik fajta - aminek a jó ég tudja a nevét - csavaros részénél lévő műanyagban könnyen megakad a kezed és ez nagyban hátráltatja a munkát szákolásnál. Ehhez választanod kell még egy halmerítő-fejet is, mely célszerűségből ne a legsűrűbb legyen mivel a sneciket és a kis keszegeket nem kell szákolni. És mivel nem verseny horgászok vagyunk - hanem egyszerű amatőr horgászok - nincs szükségünk a legsűrűbb fejre, mert nem használunk 0,06-os előkét, mely könnyen szakad, nagyon könnyen. Meg egyébként, ha folyón is akarsz horgászni ott meg pláne nem használhatsz sűrű szövésűt mivel a víz sodrása könnyen belekap és nagyon megnehezíti a szákolást.

• NAGYON FONTOS apróságok: mélységmérő ólom, horogszabadító - nem árt, ha csomóbontóval is elvan látva -, ólomkészlet az úszó kisúlyozására és annyi szerelékes létra, mint amennyi úszó.

• Nem létfontosságú, de nem árt ha vásárolsz még egy horgászládát, dobozt, amiben könnyen lehet tartani és szállítani az egyre gyarapodó horgászfelszerelést.

OTTHON

Miután kigyönyörködted magad új szerzeményeidben, hozzáláthatsz szerelékeid összeállításának.

• A spiccbot gumijának a feszességének a beállítása - ha a boltban beállították, akkor otthon már nem kell vele kínlódnod - a következő módon: A botot szétszeded ezt remélem nem kell senkinek jobban elmagyarázni ha igen írj. Majd az első két tagot kihúzod, majd összerakod. A létra benne van a második tagban, kihúzod és elkezded a létrára felcsavarni a gumit, mikor úgy gondolod, hogy elég feszes, akkor az első tagot óvatosan tolod bele a másodikba, annyira, hogy a gumi az első tagot 40 cm hosszan húzza be kb. a második tagba, ha ez megvan akkor összerakod és a bothoz már nem kell nyúlni, addig amíg a gumi el nem szakad benne.

• Végy elő egy 2,5 literes nem visszaváltható üdítős üveget. Vágd le a tetejét és töltsd meg vízzel.

• Készítsd a kezed ügyébe a 2. pontban említett vízzel teli üveget, a tekercs 0,14-es zsinórt, úszót, előkötött horgokat, ólmokat, kést vagy ollót. A 0,14-es zsinórról vágj le kb. 30 cm-es darabot rögzítsd az úszón a ráírt mennyiséget és tedd bele a vízbe. Ne felejtsd el, hogy a súlyozást mindig egy 0,1, vagy 0,2 g súlyú ólom felhelyezésével kell kezdeni, mivel később ez lesz a jelzőólom. Addig súlyozd össze-vissza míg az antennának csak a teteje látszik ki a vízből, ezt nevezik túlsúlyozásnak. Ha ez megvan, akkor az ólmokat leszeded a kis zsinórról és félreteszed, majd fogod a tekercs zsinórt és ráhúzod az úszót és rögzíted rajta. Utána elkezded felrakni rá az ólmokat elképzelésed szerint. Aranyszabály: a zsinór végére kötünk egy fület, amibe később az előkét tesszük. Én jelző ólomnak mindig egy 20-as forgót használok, amit az előke és a főzsinór közé teszek. Nem szabad elfelejteni, hogy akkor ezt is belemérjük az úszó kisúlyozásakor. Majd az jelzőólom és úszó közé felhelyezzük a többi ólmot. Az előrekötött horogra is kötünk fület, úgy hogy kb. 30 cm legyen az előke hossza - ez kezdésnek tökéletesen elég. Ezzel kész is van a szerelékünk. Már csak annyi a teendő, hogy a horgászbotot széthúzzuk teljes hosszában, az aljához beakasszuk a horgot, majd végig tekerjük a bot mellett a tekercset és a bot végénél elvágjuk. Ismét kötünk egy fület és az egészet feltekerjük a szerelékes-létrára. Ezzel kész is van az első szerelékünk amivel halat szeretnénk fogni, ami teljesen hasonlít a mindenki által ismert zsebpecához.

• Már csak annyi a dolgunk, hogy összepakoljuk a felszerelést a dobozba és eltakarítsunk magunk után.

ISMÉT BOLTBAN

Horgászatunk ideje alatt valamivel a horgászhelyünk közelébe kell csalni a megfogni kívánt halakat. Ezt tehetjük szép szóval, szitkozódva, morogva stb. de ez a horgászversenyen és a későbbi horgászatok alatt sem jött be. Tehát bemész a boltba és tanácstalanul megvakarod a fejed, hogy mit is vegyél, hogy jó legyen. Erre senki nem tud 100 %-osan biztos választ adni. Én úgy kezdek hozzá az etetőanyag választáshoz, hogy mindig veszek 3 kg pörköltet, ami kb. 500 Ft, azután válogatok pontyos vagy keszeges etetőanyagot 2 kg-ot és valamilyen ízesítetett, szintén 2 kg-ot. Egy horgászatra 7 kg etetőanyagot viszek ami elég szokott lenni egész napra ez 12 órát jelent. Ez kb. 1500 Ft ami nem kevés, de aki halat akar fogni annak etetni kell. Kell még venned, vagy 2 doboz konzerv kukoricát 200 Ft (vagy, főtt búzát, kendert stb.) és 1/4 liter csontit (de ha megengedheted magadnak akkor vehetsz többet is), amely kb. 400 Ft. Miután ezek megvannak már semmi nem állhat az utadba, hogy kijuss a vízpartra, -esetleg az ellenőrök, ha adott vízterületre nem rendelkezel engedéllyel J.

VÍZPARTON

Most jön a neheze. A vízparton kiválasztod a megfelelő, horgászhelyet. Kipakolsz és rádöbbensz, hogy a fele cuccot otthon felejtetted. De ne ess kétségbe legfeljebb napozol, fürdesz egy jót és legközelebb alaposabban össze készíted a horgászfelszerelést.

• Legelőszőr megkeverjük az etetőanyagot, ami abból áll, hogy egy diszperzites vödörbe (vagy egyéb nagy edénybe) összekeverjük az etetőanyagot szárazon. Majd óvatosan elkezdjük vizezni, addig amíg két kézzel össze nem tudjuk két-három nyomással úgy nyomni, hogy szilárdan összeálljon, de mikor tenyerünkkel össze lapítjuk, akkor könnyen szétesik. Majd utána etetőanyag-rostán áttörjük ha vásároltunk ilyet. Miután ezzel végeztünk felbontjuk a két doboz konzervkukoricát és a csontit - hagyjunk egy pár darab csontit a horogra is ha nem vásároltunk külön vagy két dobozzal -, beleöntjük a vödörbe és összekeverjük újra. Miután ezzel végeztünk félretesszük, hogy összeérjen egy kicsit.
    (Ha gondoljuk az etetőanyagot előző este is összekeverhetjük a csontit viszont ne tegyük bele, mivel feltehetően meleg van és bebábozódhat, vagy ha nem zárjuk rendesen a vödröt akkor viszont elmászhat. Jó tanács: ha a lehetőség engedi akkor ne klóros csapvízzel keverjük be az etetőanyagot.)

• Széthúzzuk a botunkat, feltesszük rá a "zsebpecát" és keresünk egy helyet, minden akadótól távol (fa, bokor stb.). Majd elkezdünk vízmélységet mérni. Ami legelőszőr feltehetően kimerül annyiban, hogy a vízmélység-mérőólmot felerősítjük a horogra és belelógatjuk a vízbe. Majd az úszót addig húzgáljuk a főzsinóron amíg az pontosan be nem áll.

• Ezek után nincs más dolgunk mint az etetőanyag 1/3-át beszórjuk a vízbe az úszó elé kb. 1/2-1 méter távolságba.

• Rakjuk a kezünk ügyébe a szákot, az etetőanyagos vödröt és a csalizni való csontit. Egy bottartót (ne villát) szúrjunk le a földbe, hogy amikor le kell tenni a botunkat akkor biztonságosan tehessük ezt. Ja és rögzítsük magunk elé a haltartó-szákot, amibe reméljük, hogy a töménytelen mennyiségű halat dobjuk amit kifogunk.
    4. Nincs más dolgunk mint bottal a kézben várni a halak jöttét és kapását.

• Ha beindultak a kapások akkor mindig etessünk rá a meghorgászott területre.

• Ha valamilyen okból, vagy egy-két órán belül nem indulna meg a várva várt kapássorozat, ne habozzunk, próbálkozunk másik helyen.

www.sejt.hu - Horgász e-enciklopédia, hogy mindent tudhass! - Horgászoknak horgászatról horgászoktól.