Irány az Alvíz 1.

Tőlem messze lakó emberek esetleg nem nagyon vannak tisztában azzal, hogy mit jelent dél heves megye környékén ez a bűvös szó, hogy ALVÍZ. Nos ez nem más mint a kiskörei vízi erőmű duzzasztó gátja után folyó élő Tisza. Melynek érdekessége, hogyha a turbinákon kívül nyitva vannak a zsilipek is, ott aztán van folyási sebesség, sodrás, örvény, burvány és minden életveszélyes és szép dolog.

Kisköre üzemi híd

A fő szépsége az alvíznek, még annyi, hogy az egyik partja homokos, aránylag lassan áramló, enyhén mélyülő (azért, ha nyitva a zsilip el kell a fürdésen gondolkozni) a másik part az köves, gurulós, életveszélyes gyorsan áramló és mélyülő. (Kis előzmény: tavaly valamikor történt egyik ismerősömmel. Azt hallotta, nagyon megy a hal az alvízen, ezért bement a boltba vett 5 db 35 g-os etetőkosarat, 10 db 1/0 horgot és háromnapos jegyet. Majd hazament becsomagolt és lekocsizott a köves részre. Beszórt 10 kg kukoricát, majd fogta és bedobta a felszerelést - bot és az orsó kivételével - a vízbe, majd feltette a karika kapásjelzőjét és várta a kapást. Elmondása szerint látta azt, hogy a damil, majdnem függőlegesen van a vízbe és tudta, hogy a víz nagyon áramlik, ezért rutinból ugyan felfelé dobott egy kicsit folyásirányba, de megdöbbentette, hogy csak azt látja, hogy a megtömött 35 g-os etetőkosarat, mely összesen nyomott vagy 100 g-ot, mint a pelyhet sodorja a víz. Majd lassan elkezdett emelkedni a karika kapásjelző és szépen felhúzódott a botig. Emberünk bevágott és iszonyatos bothajlítás közben elkezdet fárasztani, majd mivel a hal nem húzott és a bothajlításon kívül nem történt semmi, úgy döntött biztos leakadt. Ekkor teljesen behúzta a féket és beszakította a felszerelés vízben lévő részét. Sebaj gondolta magában, majd legközelebb. Szerelés, dobás, szakítás - szerelés, dobás, szakítás - szerelés, dobás, szakítás - szerelés, dobás, szakítás, mikor elfogyott az összes vásárolt etetőkosara és horga, mint egy fél óra leforgása alatt, összepakolt és hazament.)

Nos ezután a rémtörténet után, nem mertem lemenni az alvízre horgászni bár elárulom, hogy tavaly ősszel lecsaltak a többiek a homokos partra és fogtunk is „köveseket” szépeket, szépen.

A köves part

Nem úgy ment a hal az általunk látogatott tavakon, mint ahogy mi szerettük volna. Mindenki azzal jött nekünk, hogy milyen jól megy a keszeg az alvízen (mivel az összes zsilipet elzárták, csak a turbinák mennek néha – ami azt jelenti, hogy szinte áll a víz). Ezért összeszedtük a bátorságunk és a felszerelésünk (7 m-es bolognai botokat, hozzávaló úszókat) és elindultunk teszt horgászni az egyik péntek délután 15 órakor, nagyon jó horgászbarátommal. Későbbi szándékunk egy teljes napos peca volt. Mivel nem tartozom Magyarország 100 leggazdagabbja közé, ezért teszthorgászat alkalmával vettem 2,5 kiló MILO Carpa etetőanyagot, bele 2 db konzerv kukoricát és ¼ liter csontit. Mivel előzőleg megpróbáltunk érdeklődni, hogy milyen felszerelést vigyünk, azt a tanácsot, kaptuk, hogy 3-4 g-os úszókat, ezért azokra fektettük a fő hangsúlyt, de a korábban már látott vízfolyáshoz bekészítetünk 8-10 g-osakat is. Ezután jött a meglepetés az alvíz, mínusz 300 cm-en állt, ami azt jelentette, hogy az összes zsilip már jó ideje zárva van, tehát a Tisza folyót a turbinákon átáramló víz táplálja és semmi más. Az egész folyó majdnem állt, ezért a parton felszereltük a bolognai botjainkat és bekevertük a halak etetésére szánt anyagot. Majd alapozó etetés, mélység mérés (a parttól 7-8 méterre 6 méter mélyvíz) és végre horgászat.

Száraz összekeverés

Nedvesítés fázisa

Kukorica pogácsa tartalmazza a nedvességet

A mindig nyerő csali (csontkukac)

A megizzasztó gombócok

A horgászat nagyon jól sikerült. Fogtunk mindenféle halat, főleg jász-, lapos-, bagoly- és dévérkeszeget, valamint 2-3 db szép gardát is.. Sajnos a pontyok elkerültek, de nem is olyan nagy baj L. Nem sok mindenünk bánta a horgászatot, kb. kettőnk délutáni horgászatának mérlege 2 db (megszakadt) elúszott úszó és 15 db horog.

Szákolás közben a jász

Ha tehetik, az emberek ilyen az igazi horgász(láda)stég ami kényelmes és biztos horgászatot biztosít

A nap végén, még sötétedés előtt barátom teljes eltűnős úszós kapás láttán bevágott és a „kemény” felszereléssel közel másfél órás fárasztás után sikerült kölcsön szákkal kiemelni egy „buta képű” szájba akadt busát.

Horogszabadítás közben...

...és végén.

Ezután vaksötétben lámpa nélkül összepakoltunk, 23 órára haza is érkeztünk és a másnapi elszámolás során kiderült, hogy a horgászat alkalmával nem veszítettünk el semmit.
Pontos délutáni fogási eredményről, mármint dekára pontosan fogalmam sincs, de a horgászat nem is erről szól legalább is nekem, ezért az általam fogott halakat barátomnak adtam, aki családjával jó ízűen elfogyasztotta.
Úgy gondoltuk ezt a remek folyóvízi szórakozást meg kell ismételni az egyik hétvégén, ami már megtörtént, de még az írás nem született meg.

Folyt. köv. legközelebb.

A napi zsákmány egy vegetáriánus csukával
(kukoricára kapott a kis 42 centis)

Mindenkinek legalább annyit görbüljön, mint nekünk görbült.

www.sejt.hu - Horgász e-enciklopédia, hogy mindent tudhass! - Horgászoknak horgászatról horgászoktól.